Tekstgrootte
Passend onderwijs wil zeggen dat elk kind onderwijs krijgt dat past bij zijn of haar mogelijkheden en kwaliteiten. Sinds 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht, waarin dit is geregeld. Volgens deze wet hebben alle kinderen recht op goed onderwijs, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De wet geeft scholen de verantwoordelijkheid om hiervoor te zorgen. Scholen voor regulier onderwijs en scholen voor speciaal (basis)onderwijs in de regio werken samen om die zorgplicht goed te kunnen vervullen.
Kinderen die zich op de basisschool niet optimaal kunnen ontwikkelen, kunnen wanneer zij in het bezit zijn van een TLV bij ons worden aangemeld.
Wij bieden extra hulp en ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Wij werken samen met verschillende externen (zie ook het tabblad: extra zorg)
In het schoolondersteuningsprofiel ( SOP) staat beschreven welke extra ondersteuning wij als school kunnen bieden.
Het gecomprimeerde schoolondersteuningsprofiel schooljaar 2024-2025
Algemene gegevens
School |
Johannes- Martinusschool |
BRIN |
19HS |
Directeur |
Nathalie v.h. Hoofd |
Adres |
Boezemweg 174 3031 BP Rotterdam |
Telefoon |
010-4121819 |
|
Nathalie.vanhethood@rvko.nl |
Bestuur |
RVKO |
Basisondersteuning
Basisondersteuning bevat vier aspecten: basiskwaliteit, preventieve en licht curatieve interventies, onderwijsondersteuning structuur en planmatig werken. In het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam is afgesproken dat alle scholen per 01 augustus 2016 voldoen aan het vereiste niveau van basisondersteuning zoals omschreven in het ondersteuningsplan.
Datum van vaststellen: 07-07-2024
Bijzonderheden met betrekking tot preventieve en licht curatieve interventies
Interventie |
In orde ? |
Toelichting (inclusief ambitie) |
Vroegtijdig signaleren van leer-, opgroei- en opvoedproblemen |
☒ |
Door planmatig en cyclisch werken is er (vroeg)tijdige signalering van leer-,,opgroei- en opvoedingsproblemen. Inhoudelijk is dit vormgegeven door gebruik te maken van de cyclus HGW; ZIEN, analysemodellen van methoden/ CITO. Voortgangsgesprekken met intern begeleider over de vorderingen per groep en per leerling vinden tweewekelijks plaats. Zo zijn de ontwikkelingen goed in beeld. |
De zorg voor een veilig schoolklimaat |
☒ |
Op school aanwezig: - Gedragsspecialisten - Aandachtfunctionaris - De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. - Aanspreekpunt Pesten en Pestprotocol - Schoolveiligheidsplan - Kwaliteitsgroep gedrag - Gedragsprotocol vanuit PAD lessen Het signaleringsinstrument ZIEN wordt gebruikt om het gevoel van veiligheid bij leerlingen te bevragen. Daarnaast zijn er twee keer per jaar kind gesprekken waarbij leerlingen hun eigen doelen via de mindmap ‘regieversterkend handelen’ stellen. Deze kindgesprekken gaan over thema’s die maken dat kinderen zich gesterkt voelen en regie kunnen nemen. |
Een aanbod voor leerlingen met dyslexie |
☒ |
Wij hanteren een dyslexieprotocol |
Een aanbod voor leerlingen met dyscalculie |
☒ |
Op school is er de mogelijkheid om kinderen met dyscalculie extra ondersteuning te bieden naast het klassenprogramma. Samenwerking met schoolcontactpersoon PPO en KANS (RVKO) |
Een afgestemd aanbod voor leerlingen met meer of minder dan gemiddelde intelligentie |
☒ |
Leerlingen op de Johannes Martinus kunnen onderwijs volgen gebaseerd op een 25%-, 50%-, 75%- of 100%-arrangement, uitgewerkt in hun persoonlijk OPP. Op dit moment zijn er geen meer begaafde leerlingen op de JM, mocht dit in de toekomst wel het geval zijn is de JM in staat om een passend lesaanbod te ontwikkelen. |
De school stelt voor leerlingen met een zeer specifieke ondersteuningsbehoeften een ontwikkelingsperspectief (OPP) op |
☒
|
Op de Johannes- Martinusschool wordt voor alle leerlingen een OPP opgesteld met daarin doelen, onderwijsbehoeften en verwachte uitstroom. Dit wordt twee keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld. |
Toegankelijk schoolgebouw met aangepaste werk- en instructieruimtes en hulpmiddelen |
☒ |
Het gebouw bestaat uit drie lagen, benedenverdieping, bovenverdieping en kelder. Er is geen lift aanwezig in het gebouw. |
Aanpak gericht op sociale veiligheid en voorkomen van gedragsproblemen |
☒ |
De Johannes-Martinusschool werkt met een ontwikkelingsperspectief waarin heldere onderwijsbehoeften staan beschreven. Daarbij een handelingswijze om zoveel mogelijk gedragsproblemen te kunnen voorkomen. Methodisch zet de school PAD lessen in die leerlingen ondersteunen in het bewust worden van hun gedrag en oefent met alternatieven en/of ander gedrag. Daarnaast staan de waarden van de school regelmatig centraal in gesprek omtrent sociale veiligheid en het voorkomen van gedragsproblemen. Om de twee jaar wordt er een kwaliteitsvragenlijst afgenomen bij ouders, leerlingen en leerkrachten.
|
Protocol voor medische handelingen |
☒ |
De school houdt zich aan het protocol medische handelingen opgesteld door de RVKO |
Deskundigheid
Onze school beschikt over specifieke deskundigheid op het gebied van:
Onderwijsdomein |
Toelichting |
Leren en ontwikkeling |
De leerkrachten van de school zijn in het bezit van een Master (S)EN. Zij zijn gespecialiseerd in het werken met leerlingen met leer-en gedragsproblemen. Er worden jaarlijks nascholingsmomenten gepland waar diverse onderwerpen met betrekking tot leren en ontwikkeling aan bod komen. |
Sociaal en emotioneel gedrag |
Vanuit onze collectieve ambitie werken wij aan de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. De methode PAD wordt dagelijks ingezet om de leerlingen vaardiger te maken in het omgaan met diverse sociale situaties. |
Fysiek en medisch |
Er is een Cesar therapeute werkzaam op de school. Zij biedt ondersteuning voor leerlingen met motorische problemen. |
Werkhouding |
De leerkrachten van de school bieden een breed en aantrekkelijk lesaanbod. Wij bieden lessen die betekenisvol zijn voor ieder leerling (betekenisvol leren). De leerlingen worden hierdoor betrokken bij de lessen. De leerkrachten benaderen de leerlingen vanuit een positieve manier. De werkhouding van de leerlingen wordt hierdoor gestimuleerd. |
Thuissituatie |
Ouders spelen een belangrijke rol en worden gezien als educatief partner. We nodigen ouders regelmatig uit op school. De deur staat open voor ouders. Zowel bij de leerkracht als bij de directie. Er is een schoolmaatschappelijk werker aanwezig op de school. Zij biedt ondersteuning aan ouders. |
Hiervan is (op termijn) inzetbaar voor andere scholen in de wijk: De Johannes Martinusschool wil in de toekomst een expertisecentrum worden waar scholen uit de wijk terecht kunnen met hulpvragen omtrent leerlingen met gedrag- en leerproblemen.
Voorzieningen en materialen
Wij werken met de volgende specifieke concepten, aanpakken, materialen, programma’s, methodieken, protocollen, etc.:
Bijzonderheden met betrekking tot ons schoolgebouw
Mogelijkheden/bijzonderheden |
Toelichting |
Er is een gymzaal in het gebouw |
De gymzaal is voorzien van de benodigde materialen. De gymzaal delen we met een school in de wijk. |
Er is veel ruimte voor de leerlingen om buiten te spelen. |
Er zijn drie pleinen; een voorplein, zijplein en een voetbalveld. |
|
|
Bijzonderheden met betrekking tot de samenwerking met partners/ouders
Partner (o.a. SBO en SO / ouders) |
Toelichting |
Samenwerking met stichting Mee |
De schoolmaatschappelijk werker biedt ondersteuning m.b.t oudergesprekken, huisbezoeken etc. |
Samenwerking met PPO |
De schoolcontactpersoon ondersteunt de leerkrachten en intern begeleider m.b.t diverse hulpvragen. |
Samenwerking met ouders |
De ouders worden gezien als educatief partner. Er worden regelmatig oudergesprekken gepland. Daarnaast worden ouders ook uitgenodigd voor vieringen, periodesluitingen etc. |
Grenzen aan de mogelijkheden van ons onderwijs; wat kunnen we (nog) niet ?
Onderwijsdomein |
Toelichting |
Leren en ontwikkeling |
De Johannes- Martinusschool is vooral gericht op leerlingen met leerproblemen. Gedragsproblemen kunnen we aan wanneer ze matig zijn. Wij nemen geen leerlingen aan die al een verwijzing hebben naar een SO-school. Ook liggen onze grenzen bij leerlingen die vanwege belemmeringen niet meer groeien of ontwikkelen. Leerlijnen ZML zijn in ontwikkeling, onderzoeken op dit moment de mogelijkheden binnen het SBO. |
Sociaal en emotioneel gedrag |
Leerlingen die niet meer stuurbaar en/ of leerbaar zijn. Leerlingen met ondersteuningsvraag: psychiatrische behandeling. |
Fysiek en medisch |
Leerlingen waarbij een verpleegkundige handeling nodig is. Bij ernstige lichamelijke beperkingen kunnen wij het goede onderwijs niet bieden. Per leerling wordt bekeken of we een leerling met slechtziendheid, slechthorendheid of (matige) lichamelijke beperking kunnen plaatsen. |
Werkhouding |
Leerlingen die individuele aandacht nodig hebben. Dit kan de Johannes- Martinusschool niet bieden. |
Thuissituatie |
Wij staan open voor leerlingen uit alle culturen en alle gezinssituaties. |
Ambities en (na-)scholingswensen
Om vanuit de uitgangspunten van Passend onderwijs zoveel mogelijk kinderen te kunnen begeleiden, hebben we als schoolteam de volgende ambities:
Onderwijsdomein |
Toelichting |
Leren en ontwikkeling |
Vanuit onze collectieve ambitie bieden wij een breed en aantrekkelijk lesaanbod waarbij leerlingen de kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen. We gaan hierbij uit van de talenten en kwaliteiten van de leerling. Naast een aanbod voor de vakken zoals rekenen, taal en lezen besteden wij aandacht aan de creatieve ontwikkeling van de leerlingen. |
Sociaal en emotioneel gedrag |
Sociaal emotioneel leren staat continue centraal bij het afstemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. |
Fysiek en medisch |
|
Werkhouding |
Sterker ontwikkelen van een goed klassenmanagement. - Structuur - Voorspelbaarheid - Werken met een aantrekkelijk en gevarieerd dagprogramma (Betekenisvol leren staat hierbij continue centraal) - Devices voor de leerlingen om gedifferentieerd te kunnen werken en de leerlingen vaardiger te maken in het onderzoekend leren, computervaardigheden etc.
|
Thuissituatie |
De ouderbetrokkenheid vergroten zodat wij ouders kunnen benaderen als educatief partner. |
Gekoppeld aan de bovenstaande ambities hebben wij als school de volgende nascholingswensen:
Op het gebied van nascholing willen wij onze kennis en vaardigheden vergroten op het gebied van betekenisvol leren, werken vanuit de leerlijnen.
Overige bijzonderheden:
Website
Gezien het belang van beschikbaarheid en vindbaarheid van actuele gegevens met betrekking tot het dekkend netwerk is het voor bezoekers van de website van PPO Rotterdam mogelijk om uw school binnen een postcodegebied te zoeken en vervolgens in te zoomen op basis van een aantal categorieën en indicatoren. Vervolgens kunnen scholen van keuze worden aangeklikt om meer informatie te krijgen over de school in het algemeen en de mogelijkheden wat betreft de (extra)ondersteuning.
Kunt u hieronder aangeven op welke punten u uw school – op basis van het SOP – op de scholenkaart wilt weergeven?
Leren & Ontwikkelen |
|
Dyslexie |
☒ |
Dyscalculie |
☒ |
Taal |
☒ |
Lezen |
☒ |
Rekenen |
☒ |
Meer-en hoogbegaafdheid |
☐ |
Verstandelijke beperking/laag IQ/leerachterstand |
☒ |
Autisme Spectrum Stoornissen |
☐ |
Sociaal & emotioneel gedrag |
|
Pestgedrag |
☒ |
Sociale vaardigheden |
☒ |
Faalangst |
☒ |
Verstandelijke beperking/laag IQ |
☒ |
Ernstige gedragsproblematiek |
☐ |
Psychiatrische stoornissen |
☐ |
Autisme Spectrum Stoornissen |
☐ |
Fysiek & Medisch |
|
Doof/slechthorendheid |
☐ |
Blind/slechtziend |
☐ |
Fysieke/motorische beperking |
☐ |
Verstandelijke beperking/laag IQ |
☒ |
Taal/spraak |
☐ |
Medische handelingen |
☐ |
Rolstoelgebruik |
☐ |
Werkhouding |
|
Sociale vaardigheden |
☒ |
Faalangst |
☒ |
Aandachtsproblematiek |
☒ |